We zijn er klaar voor! - Reisverslag uit Meppel, Nederland van Roy en Lucia - WaarBenJij.nu We zijn er klaar voor! - Reisverslag uit Meppel, Nederland van Roy en Lucia - WaarBenJij.nu

We zijn er klaar voor!

Door: Lucia

Blijf op de hoogte en volg Roy en Lucia

11 Juli 2014 | Nederland, Meppel

Morgen, 12 juli 2014 is het zover! Roy en ik vliegen naar Ghana! Omdat de reismee server problemen heeft doet onze oude site het ineens niet meer, dus daarom deze nieuwe.

Waar gaan we heen?
We gaan naar het plaatsje Wulugu in Noord-Ghana, het armste deel van het land. We gaan aan de slag in het weeshuis van Silinga, waar ongeveer 35 kinderen wonen. We logeren bij een gastgezin.

Wat gaan we doen?
Het is de bedoeling dat we de kinderen verzorgen/vermaken/iets bij brengen. Dat laatste is natuurlijk mijn ding, en wat betreft dat tweede.... Ghana is een voetballand, dus Roy kan de hele dag doen wat hij het liefst doet ;) Naast het werken met de kinderen gaan we (mogelijk) ook helpen met de bouw van een nieuw weeshuis. Het weeshuis wat er nu staat is heel erg arm, er zijn maar twee kamertjes en hier staat eigenlijk niks in. Er liggen dunne matrasjes op de grond, en daar houdt het ongeveer wel op. Er zitten geen deuren in, zodat kippen/geiten/ezels/ongedierte zo naar binnen lopen. Gelukkig zijn er vóór ons vrijwilligers geweest die hebben besloten geld in te gaan zamelen voor een nieuw gebouw, en dit te regelen met de mensen daar. De bouw is in volle gang, als het goed is zijn ze nu bezig met het dak. Misschien dat we hier in de bouw kunnen helpen, misschien helemaal niet.

Wat willen we bereiken?
Het is niet ons doel om een stukje Nederland in Ghana te creëren. Als dat je doel is gaat dat je nooit lukken, en dan kom je alleen maar ongelukkig terug. Want Ghana is Ghana, en er zijn nou eenmaal een hoop dingen van het leven daar die we hier niet begrijpen. Bijvoorbeeld dat de kinderen niet voorzichtig zijn op spullen.... wij snappen daar niks van, want je hebt bijna niks, dan zorg je er toch goed voor? Maar deze kinderen hebben nooit geleerd om waarde aan spullen te hechten, dus we kunnen ze helpen/leren de spullen goed te behandelen... maar.... dat zal lastige blijven. Ander voorbeeld is dat de vorige vrijwilligers de fietsenmaker royaal betaald hadden. Vervolgens was hij de rest van de week dicht. Want, het geld was binnen.... wij zouden allang bedacht hebben wat we met dat extra geld gingen doen, of we zouden het sparen, maar zo denken ze daar niet. Genoeg is genoeg, ook wel weer mooi.

Wat we wél willen is de komende 4 weken de kinderen een beter/leuker leven te bezorgen. Structuur, beter eten (normaal krijgen ze bijvoorbeeld nooit fruit, wij willen ze dit iedere dag geven), meer aandacht, betere verzorging.

Daarnaast willen we natuurlijk ook wel iets voor op de langere termijn. In eerste instantie hadden we het idee om te zorgen voor schooluniformen. Maar, we zijn er achter gekomen dat wanneer wij dit NIET bekostigen, de overheid dit uiteindelijk doet. Daarom laten we dit achterwege.
Wel willen we bijdragen aan het nieuwe weeshuis. Waar we precies geld aan uit gaan geven ligt heel erg aan hoe het er op dat moment bij staat. Zit het dak er al op? Dan zorgen we eerst voor deuren. Is dat klaar? Dan willen we bedden kopen, zodat het slapen op de matrasjes op de grond verleden tijd is. Daarnaast hebben we het idee om een tafel met banken te laten maken, omdat ze nu de hele dag maar op de grond zitten te spelen. Of om fruitbomen te laten planten rond het gebouw, die zorgen voor schaduw en eten. Dat soort dingen.

We hebben hiervoor al geld ingezameld. Onze grooooote dank gaat uit naar alle mensen die ons al wat in de handen gedrukt hebben of die geld over gemaakt hebben naar het speciale rekeningnummer. We hebben rond de 3000 euro ingezameld met elkaar!!! Speciale dank ook aan de ouders van de Wijngaard, die met elkaar ons ontzettend gesteund hebben via een fietstocht en sponsorloop.

Voor wie denkt: hier wil ik wel aan meehelpen: natuurlijk kan er nog steeds geld over gemaakt worden!

Rekening is: NL56RABO 0143981773

Misschien zal hier de komende weken niks verschijnen, misschien een aantal keer. In ieder geval zullen we laten zien wat we gedaan/bereikt hebben, zodat iedereen weet hoe het geld terecht gekomen is.

We gaan ons best doen, iedereen een fijne vakantie en tot horens!

Lieve groetjes Lucia en Roy

• 11 Juli 2014 - 13:42

Coline:

Heeel veel plezier! :D Geniet ervan! De kinderen kunnen jullie hulp goed gebruiken.
    Ennnn.. Wellicht kun je helpen met de aanvraag van uniformpjes? Ik weet dat in het weeshuis in een dorp naast Wulugu, het ze niet gelukt is uniforms te krijgen. Daar hebben ze dus alsnog uniforms gekocht! Want zonder uniform, kun je niet naar school..

Geniet van alle fruit ;) Hihi..

• 11 Juli 2014 - 13:44

Roy En Lucia :

Oh, dat zal ik zeker dan overleggen met Ama in Issifu! Dank voor de info :) En bedankt.... misschien ga ik het nu ook nog lekker vinden ;)

• 11 Juli 2014 - 13:48

Margreet Smit:

Lucia & Roy

bedankt voor het verslag op deze nieuwe site. Wij wensen jullie een goede reis, en veel suc6 daar ☆★☆★

Hartelijke groeten uit Vollenhove van Roel & Margreet

• 11 Juli 2014 - 14:11

Gernanda:

Heel veel succes en natuurlijk ook plezier! Hoop dat jullie daar veel mooie dingen kunnen doen!
    Groetjes Gernanda

• 11 Juli 2014 - 16:17

Mara:

Ontzettend veel plezier!!! Kanjers! Liefs

• 11 Juli 2014 - 16:47

Chrisjan :

Veel plezier, en hopelijk veel succes met alles wat jullie daar aan gaan pakken.

• 11 Juli 2014 - 18:56

Jolanda Schoonewelle:

Goede reis! Dat jullie daar veel goeds mogen verrichten! Natuurlijk ook een beetje genieten van het land en elkaar! Veel plezier en succes!

• 11 Juli 2014 - 19:00

Janine Kikkert:

Wel mooi om van zo dichtbij zo'n speciale reis mee te mogen maken!
    Veel Plezier en Geluk! xxx

• 11 Juli 2014 - 21:26

Michiel En Sandrina:

Wij wensen jullie een goede reis en veel succes toe! We zijn benieuwd naar jullie ervaring in Wulugu, Ghana!
    Ennuh..niet te veel sprinkhanen eten..

Groetjes

• 15 Juli 2014 - 16:11

Hoi Roy En Lucia Heel Veel Werk Plezier Daar:

het is vast erg indrukwekkend

• 15 Juli 2014 - 21:28

Albert:

hoe gaat het met jullie, goed aangekomen?